Sunday, 10 June 2012

Pencemaran Alam 1 Dunia !

Korang tahu tak 5 jun yang lepas adalah hari Alam Sekitar Sedunia ? Tapi tak perasan pulak ada apa-apa kempen mengenai hari alam sekitar ni kan.. Cakap banyak pon tak guna sebab isu ni semua orang pun dah sedia maklum.. So korang layan jerlaa gambar-gambar yang di ambil sempena Hari Alam Sekitar.

Pantai Sampah !! Gambar ini di ambil di Mumbai pada 5 Jun lepas sempena Hari Alam Sekitar Sedunia Di Mumbai.  #Relax jer dorang jalan mcm pijak pasir putih yang lembut.. =P
 Rio Sucio atau "Sungai yang kotor," yang mana air berwarna kuning / coklat dari Volcano Irazu, bercampur dengan air yang jernih yang ditapis oleh hutan hujan tropika di Taman Negara Braullio Carrillo, 50 km (31batu) timur San Jose.
Seorang wanita membuangnya sisa ke dalam terusan di kawasan setinggan Cite de Dieu. # Eeee tengok gambar je mesti dah boleh bayangkan bau busuk terusan tu mcm mana kann..


Seorang kanak-kanak berdiri di atas buih dari sungai tercemar di terusan banjir Marunda di Jakarta pada 14 Disember, 2011.
 Pengantin dan jurugambar berjalan melepasi pembakaran Pulau Bukom, petroleum kompleks Royal Dutch Shell di luar pesisir di Singapura pada September 28, 2011. # huhuhu mesti photographer frust sebab tak dapat awan cantik dalam gambar..
 Kura-kura mati dilihat dekat tepi Tasik Xolotlan, juga dikenali sebagai Lake Managua, yang mempunyai keluasan kira-kira 1000 km persegi dan telah menerima kumbahan mentah daripada satu juta penduduk Managua sejak 1920. # kesiaannkann...??

 

Satu pandangan udara semasa lawatan 1 media oleh  minyak syarikat Diraja Belanda Shell menunjukkan 1 penapisan minyak tapak haram dengan air yang dari minyak mentah meliputi di bank sepanjang di sungai IMO, 30 km (20 batu) di barat bandar hab minyak Nigeria Port Harcourt, pada September22, 2011. Kilang penapisan haram di sepanjang sungai IMO, yang pertama kali ditemui pada tahun 2009, telah dibersihkan dalam operasi keselamatan bersama dengan kerajaan pada tahun 2010 tetapi telah muncul semula pada Januari 2011.. # Aduhh mintak-mintak tak terjadi pada sungai kita kat Malaysia... 



Ini pulak pemandagan pencemaran kat negara kita sendiri, di Bukit Sentosa Rawan.. Tak banyak beza kan?? Pendek kata pencemaran alam memang berlaku di seluruh dunia... #haihhh

No comments:

Post a Comment