Monday, 18 March 2013

RAGAM ORANG MINTAK KEJE


Sedar tak sedar , ehh dah almost 2 bulan u alls aku kerjaa.. #ceh baru dua bulan nak kecoh ! Bulan pertama jer laa aku sibuk macam orang gilaa, keluar pagi balik malam.. Bila dah masuk bulan kedua ni, aku takdela sibuk sangat sebab aku hanya perlu datang time hari yang sibuk jer.. yerlaa kalau datang time lenggang sengal jugak aku duduk kat kedai tu.. Kebiasaanya isnin & selasa memang aku harap staff aku jer jaga, so aku boleh laa buat keje-keje aku yang lain.. 

Buat masa ni aku cuma ada sorang jer staff full time, dia la yang bukak kedai , dia jugak yang tutup kedai.. Susah jugak nak harap dia seorang jer , buatnya datang angin sengugut dia nak berenti keje tak ke haru aku nak cari staff baru.. Jadi di sebabkan itu , marilaah kita sediakan payung sebelum hujan.. huhu 

Boss pon dah bagi green light untuk amik lagi sorang staff aku pon apalagiii cepat-cepat laa tampal iklan vacancy..  huhu dalam hati , makin panjang langkaah ler aku pasni.. Tapi sebenarnya bukan senang jugak nak cari staff ni ehh, walaupon untuk keje sales assistant jerkk ! Macam – macam ragam orang yang datang, sampai aku rasa nak muntah tengok interview sorang - sorang…


Kes 1 : 
Ada sorang minah ni datang nak mintak keje , personaliti dah okey, cofident dan siap ada experience... I loikee !! Tetapppi boleh takk dia request nak keje , ikut time dia free.. Bukan aku yang tetapkan waktu keje dia yerr , tapi dia yang tetapkan waktu keje dia sendiri dari pukul berapa sampai pukul berapa…  Dan salah satu alasannya ialah , kat rumah dia ada pasar malam, dan pasar malam tu buat jalan jam dan dia pon tak sanggup nak redah jam kat pasar malam tu.... Urghh ! Tak ke aku rasa macam nak pukul kepala budak tuuu!! Tu baru satu alasan, ada lagi beberapa alasan bodoh lain.. #Pppfffftt #geraam ahkak tauu  .. Keje company sendiri laa kalau macam tu dik nonn… 

Kes 2:
Esoknya datang yang sorang ni pulak, datang kemainnn lagi dengan bulu matu pelsu bagaaiii.. Urgghh !! Stress aku tengok rasa nak cabut jer bulu mata pelsu dia tuhh.. Ini butik baju ibu mengandung & menyusu dikk, kang ada yang mengandung terkenan bulu mata ko, tak pasal jerkk aniaya baby yang bakal lahir..  Okey tu satu hal ah, pastu dia siap demand gaji konon tempat keje lama dia bayar lagi mahal… So???? Ada aku kesaahh !! Kalau tempat lama ko bayar mahal , buat apa ko sibuk cari keje lain… #derrrr

Kes 3:
Dan pada hari yang lain , adalaaa 3 sekawan datang nak apply keje jugak ! Muka semua memang boleh jual lahh, cakap pon confident habiss.. Aku pon masa tu dah rasa berminat laa nak amik salah seorang , yerlaa kiosk kitaorang ni bukan besar, amik staff ramai-ramai nak buat apa.. aku pon bagitau laa yang aku akan pilih sorang jerk, tapi boleh taaaakkk dia jawab….

 “Kalau boleh amik tiga-tiga @ dua orang sekali boleh tak kak ??? “  

Motif ?? Kalau nak keje dengan kawan-kawan , pergi apply mc’d ke kfc ker, kat sini bukan company untuk “kawan-kawan sdn bhd” yer dikk !!! Kalau macam tu laa ko punyer prinsip dik , memang takleh pergi jauh laa ko , duduklaa bawah ketiak kawan ko tuhh , dengan harapan bau ketiak dia boleh mendatangkan hasil ! #choii !!

Kes 4: 
Ada student nak datang apply for part time.. Bila time interview kemain semuanya dia ok, tanya ada transport ke tidok, cepat jawab ada.. Bila tanya boleh keje on weekend ke tidok , semua boleh..
sekali bila aku call suruh start keje masuk pukul 2 petang ... Ini jawap dia

" Ala kak , saya tak boleh masuk keje petang , sebab kene tumpang ayah pergi keje pagi-pagi.. " 
Eeeee geram tau aku !! Aritu ko jawab ko ada transport , ko tak cakap pulak kene tumpang bapak ko nak datang keje.. Terus aku jawab macam ni...

" Ohh ye ke dik.. Kalau macam tu adik mintak keje kat tempat bapak adik keje je laah.. Senang , boleh pergi sama-sama, balik sama -sama... Lain kali masa interview bagitau betul-betul , jangan semua okey jerk... "
Hamek ko ! tu makan dia...


Kadang-kadang aku tak faham budak-budak sekarang ni, nak dapat keje bukan nyer senang .. Tapi memilih keje mengalahkan ko ada segulung ijazah.. Tapi zaman sekarang ni ada segulung ijazah pon orang dah tak heran dah dikk, apatah lagi yang takde apa –apa kelulusan.. Jadi takyah laa korang nak memilih sangat , melainkan mak bapak korang memang wasiatkan reta yang mengunung untuk korang abiskan..

Aku dulu pun pernah ada kat tempat dorang yang mintak keje nii , masa tingkatan empat (cuti sekolah) aku dah start keje part time & lepas abis jer SPM tak sempat nak sejuk lagi last paperrrrrr , aku dah mengelupur cari kerja.. Dasar aku memang tak reti duduk buang masa.. Setakat ni dah macam –macam kerja pernah buat , cashier , waitress , baby sitter , secretary , admin , receptionist , reporter & photographer dan sampai la sekarang keje sendiri.. hehehe pengalaman keje macam – macam , rasa macam tua sangat laa pulak !

So moral of the story , jangan memilih kerja & sebelum nak mintak keje pikir dulu transport , waktu keje , costing nak ulang alik ke tempat kerja… Dan masa 1st interview pulak make sure korang tunjuukkan confident level yang tinggi , dressing pon biar la sesuai .. jangan dressing macam nak pergi pasar @ dressing macam nak gi clubbing , orang pon takut dikk nak amik ko keje..  hehe  Sekian ~  

6 comments:

  1. hahaha macam2 ragam..sure ko pening..

    ReplyDelete
  2. kathy jem : macam2 manjer, ni pon tak dapat lagi candidate yg sesuai..

    ReplyDelete
  3. macam2 ragam ye.. harap2 jumpa lah yg sesuai

    ReplyDelete
  4. Hahahaha... mmg menusuk ko jwb mcm tu kat bdk tu. Bior dia terkedu.

    ReplyDelete
  5. zanira ; tau takpe , tu pon kira okeylaa jawapan aku tu tak pedass sgt..

    ReplyDelete