Tuesday, 5 June 2012

Episod 22 : Hati Berbunga


                   Selepas menikmati makan tenghari di rumah, aku bergegas bersiap ke hospital.. Semalam Amran pesan supaya aku datang selepas jam 2, dia tak mahu aku datang awal pagi kerana bimbang aku letih setelah seharian di hospital semalam.  Aku sempat membawa bekalan kek coklat air tangan mammy  buat Amran, aku tahu kek coklat adalah kegemaran Amran. Dua hari kebelakangan ini, Amran kelihatan berselera untuk makan, gembira melihat perubahan Amran walaupun wajahnya masih kelihatan cengkung dan pucat. 

                 Sebaik sahaja menjejakkan kaki di tingkat 5 , aku terdengar suara orang sedang bersembang dari dalam bilik Amran. Aku mengintai ke dalam , tidak mahu sesiapa di dalam prasan kehadiran aku, namun saat aku cuba mengintai,  kebetulan Amran juga sedang menoleh kea rah pintu. Dan pantas melambai memanggil aku turut serta. Biarpun perasaan malu menebal, aku hayunkan juga kaki ku menuju ke katil Amran dimana terdapat 4 orang lain di situ yang belum pernah aku lihat sebelum ini. Amran tersenyum meleret, sambil memperkenalkan aku kepada mereka yang ada di situ. 

     “ Sara.. saya dah lama nak kenalkan awak pada mama saya.. “ Amran menarik tangan ku tanpa segan  silu.  Merah padam muka ku menahan malu, kekok tak tahu mahu member reaksi bagaimana.. 

     “ Owhh ini laa Sara yang Am rindu – rindu tu yer.. ” giliran ibu Amran pula menyakat , membuatkan aku semakin kaget dengan situasi itu.  Aku hanya mampu tersenyum sambil tangan dihulur , berjabat tangan ibu Amran yang begitu lembut dan  ayu berbaju kurung sutera. 

     “  Tengoklaa tu maa, malu- malu pulak dia.. semalam beria-ria dia nak jumpa ma.. “ Amran menambah lagi seolah-olah seronok dapat mengenakan aku. Aku pantas menepuk manja tangan Amran tanda mahu dia berhenti menyakat. Kemudian Amran memperkenalkan aku pada aunty dan unclenya yang berdiri di hujung katil. 
 
              Ternyata kehadiran aku petang itu benar-benar di tunggu oleh mereka. Pasti Amran telah bercerita mengenai aku pada mereka, jika tidak masakan mereka sudah tahu serba sedikit mengenai aku. Namun hati aku sedikit berbunga menerima layanan baik dari ibu Amran yang jelas tampak ikhlas. Nampaknya Amran sudah mengotakan janjinya untuk memperkenalkan aku pada keluarganya, Cuma ayahnya sahaja belum berkesempatan, kerana menurut Amran, kebiasaan ayahnya akan datang melawat selepas habis kerja sama ada petang ataupun sebelah malam. 

             Ibu Amran pulang selepas waktu Asar, kemudian tinggalah aku berdua bersama Amran. Amran masih tersengih-sengih melihat aku menyusun bekas makanan yang aku bawa tadi. Aku tahu pasti ada sesuatu yang mencuit hati Amran. 

     “ Awak ni kenapa tersengih-sengih dari tadi…? “ Aku menyoal sambil tangan mencubit manja lengan Amran, geram melihat Amran yang dari tadi tak berhenti tersenyum.

    “ Saya sengih pun kene marah.. saya suka tengok awak.. tak boleh ker??? “ Amran masih mahu bergurau. 

“ Bukan tak boleh tapi saya takut muka awak kejung dari tadi asik senyum jer… “ giliran aku pula menyindir Amran. 

     “ Sara… Apakata kita pergi jalan-jalan nak tak…? “  Amran menukar topik perbualan. . Aku tahu Amran pasti bosan berhari – hari duduk didalam wad pesakit ni. 

      “ Jalan kemana?? Boleh ke awak keluar…? “ aku menyoal hairan, masakan Amran bisa keluar dari hospital sedangkan menurut ibu Amran dua hari lagi, dia perlu menjalani pembedahan tulang sum sum.    

     “ Jalan kat taman belakang tu jelaa cik adik.. Takkan awak nak bawak saya jalan-jalan Pavilion pulak.. hehe " Amran tergelak melihat wajah aku yang serius menyoal..

      “ Dah cepat ambil kerusi roda tu, kalau nak suruh awak pimpin takut awak pon jatuh nanti.. “ Amran pantas mengesa aku mengambil kerusi roda di hujung sudut bilik. 

      “ Yerlaa.. saya tahu awak bosan duduk dalam ni hari-hari.. Nanti bila dah sihat , kita pergi dating tempat jauh-jauh ok.. lagipon saya dah kenal mama awak, mesti dia bagi saya dating dengan awak jauh-jauh.." giliran aku bergurau, walaupun sebenarnya aku memang menyimpan niat untuk bertemu janji di luar dengan Amran sebaik sahaja dia dibenarkan keluar dari hospital.

  Bersambung.........

1 comment: