Wednesday, 14 March 2012

10 Situasi Lelaki Wanita Harus Faham

Bila si dia sibuk  - Korang jangan terhegeh-hegeh suruh si dia buat sesuatu yang bukan kecemasan, contoh amik korang kat office, atau ajak belikan korang makanan atau contoh lain, jika kat rumah korang dah nampak si dia sibuk memotong rumput korang suruh pulak si dia membuang sampah.. Dorang akan fikir korang seperti seorang yang mengarah, tapi kalau time dia free suruh laa apa pon dorang  tak boleh bg alasan..

Bila si dia ego – Jangan sesekali mempersoalkan keegoannya apabila sikap ego sedang menguasai dirinya.. Lelaki amat payah nak mengakui keegoannya sebaliknya berpendapat sikap itu melambangkan ketegasan..

       Bila si dia romantik – Masa ni korang harus rebut peluang yang ada, sebab bukan senang lelaki nak ada mood romantic.. Ajak lah si dia makan malam, atau bersiar-siar di tempat kegemaran korang berdua.. Dan amik peluang untuk selit sekali perancangan masa depan bersama..  Dan masa ni korang jangan sesekali keluarkan topic yang boleh merosakkan mood si dia, pantang agi dorang..

       Bila si dia panas baran – Jangan bercakap atau membuat sesuatu yang boleh menyemarakkan lagi keadaan.. Berdiam diri dan tunggu si dia reda.. Sekiranya korang masih tak puas hati,  tunggu masa yang sesuai untuk membicarakan hal tersebut kebiasaanya  waktu sebelum tidur adalah waktu yang sesuai untuk korang memberitahu.. Tapi kena guna nada dan bahasa yang betul kalau tak pasti perang meletus lagi..

       Bila si dia penat – Jangan mengadu perkara yang remeh temeh atau memaksa  si dia membuat sesuatu.. Biasalah perempuan pada siapa lagi kalau tak mengadu pada si dia, tapi tunggu masa yang sesuai kalau tak korang ibarat menjolok sarang tebuan.. Apabila penat lelaki hanya perlukan masa untuk berehat secukupnya..

       Bila si dia mengongkong – kalau korag memberontak pasti korang teruk di marahi,tapi kalau ikutkan sahaja kehendaknya naik lemak lah nanti.. Korang perlu nyatakan kepada si dia dengan cara yang lembut apa yang korang tidak suka di kawal olehnya dan berikan keyakinan bahawa korang mampu menjaga hubungan dgn baik dan mampu membuat keputusan sendiri..

       Bila si dia selamba / jual mahal – Tarik perhatian si dia dengan sesuatu perkara yang boleh menarik minat si dia..  Orang yang selamba ni sebenarnya mahu kita memulakan dahulu kerna berasakan dia perlu di beri perhatian.. Biasanya lelaki macam ni perasan bagus / hensem.. Ooopss!

       Bila si dia curang – Jangan terus melenting dan menuduh tanpa bukti.. Cuba kawal perasaan korang, dan tanya  secara professional.. Masing-masing perlu bersikap terbuka dalam keadaan begini, tanya kenapa si dia berlaku curang.. kenal pasti kelemahan masing-masing jika  perhubungan itu tak dapat di perbaiki buat apa nak tunggu lagi.. Perempuan perlu ada rasa harga diri yang tinggi, jangan membuang masa dengan lelaki yg begini..Yeahh go ladies !!

       Bila si dia lurus bendul – Memang korang boleh amik kesempatan ke atasnya tapi jangan sampai memperlekehkan setiap tindak tanduknya.. Semua orang pasti ada kelebihan, cuba yakinkan si dia dengan kelebihannya yang dia ada, pasti dia akan berasa sedikit bangga dengan korang kerana memandang tinggi pada si dia.. Korang juga patut menjadi perangsang kepada si dia supaya dia lebih yakin dengan orang lain juga..

      
       Bila si dia menonton tv – Apabila si dia sedang menonton bola atau apa-apa rancangan kegemaran si dia, korang jangan sesekali menukar ke rancangan lain atau komplen mengenai program tv tersebut.. Ini boleh menimbulkan rasa tak senang atau memikirkan korang tak memahami si dia.. Korang jangan marah pulak kalau si dia mengambil alternatif menonton di luar bersama kawan2 ..  Musim bola nak dekat ni, so banyak bersabar yer korang ! =)

No comments:

Post a Comment