Wednesday, 5 September 2012

SUAMIKU DI RAGGING BAKAR LEMANG !


Kalau sebelum ini, sehari sebelum raya arwah mak lah yang paling sibuk mengarah kami anak beranak untuk siapkan persiapan raya.. Arwah mak memang pakar bab membakar lemang, setiap tahun aku selalu tengok arwah mak akan sibuk kat luar menyiapkan lemang sambil2 tu dia akan jerit kat aku dengan abah kat dapur yang gigih siapkan rendang.. Biasa tugas aku hanya menyediakan bahan2 untuk rendang… Kire bab2 potong memotong dan kisar bahan2 tu memang tugas aku lah, dari kecik sampailaa dah kawen ni ponn.. 

Tugas abang2 aku pulak ialah bantu arwah mak membakar lemang.. hehe terbalik kan patutnya abah aku laa yang bakar lemang, tapi kalau korang nak tahu arwah mak memang takkan bagi abah aku bakar lemang.. Sebab arwah mak aku memang lagi teliti dalam bab2 membakar lemang ni.. Pergi laa ceruk mana pon lemang arwah mak memang takkan sama dengan orang lain.. Masa arwah mak aku tengah sihat dulu, siap amik tempahan lagi berbatang2 orang order.. Dan 2 tahun raya yang lepas berturut-turut arwah mak sempatlah turunkan ilmu membakar lemang pada abang aku yang no 2 tu.. So tahun ni, abang aku tulaa yang mengambil alih tugas membakar lemang…

Dan bab yang best pulak tahun ni suami aku beraya dengan family aku.. So apalagi adik beradik aku ni pon amik kesempatan laa me’ragging dia.. Seriuss aku kesian tengok Shah ! Dah laa kene tolong aku potong2 bawang, lepas tu kene tolong bakar lemang lagi.. Nyaris jugak laa dia nak bukak puasa sebab panas sgt cuaca aritu… Korang ingat apa, mencabar ok bakar lemang tengah2 panas lak tu di bulan puasa..  Aku yang duduk kat dapur jer pon abis ketiak berpeluh..! =D Nak pulak bagi Shah yang tak biasa buat keje2 dapur ni kan, lagi laa dia letih ! Bila aku tengok muka dia dah merah2 tahan panas, cepat2 aku suruh dia masuk dalam rumah.. Hehehe bukan apa ahli baru, Shah tak reti lagi nak curi tulang, macam abang2 aku yang lain tu dah teror bab2 curi tulang.. =P agak2 penat dorang hilang kejap, pastu datang balik... 



 *step 1 : hidupkan api *


 * Balikkan lemang yang sedang dibakar *

 * amacam nampak pro takk?? *

 * lemang yang sedang di bakar *

 Okey tu jer pic yang aku sempat snap masa Shah bakar lemang.. Sebab aku pon sibuk kat dapur time tu, ni pun mujur teringat sebab nak antar kat mak mertua aku.. Mesti dia terkejut tengok anak lelaki dia kene bakar lemang.. Mak mertua aku kata seumur hidup Shah tak pernah dia hidupkan api kat dapur kayu, apatah lagi nak bakar lemang… hahaha kesiann, masuk family kampung mcm aku memang merasalaa smua keje2 berat ni.. Tapi sebenarnya itu laa yang buat meriah dan seronoknya nak sambut raya ni.. kalau sebelum raya duk lepak tengok tv jer apa yang best... Betul tak?? hehe tunggu tahun depan aku beraya kat Trengganu, agak2 kene ragging takk?? =D

No comments:

Post a Comment