Thursday, 26 July 2012

Berpuasa Sebagai Isteri


Baca tajuk macam best jer kann .. entry kali ni tak mau sedih2, sebab entry yang lepas dah buat hidung aku tersumbat 1 hari sebab menangis.. So entry kali ni aku nak story yang best2 jerk.. ( kalau tak best maaflaa yerk !! )

Uniknya puasa tahun ni pada aku ialah pertama kali berpuasa sebagai seorang isteri !! Memang best jerkan pegang title sebagai isteri.. huhu best tang lain, yang tak best tang lain yer… Bila dah jadi bini orang ni, tangungjawab di bulan puasa ni bukan calang2 yer… Kalau dulu aku boleh lagi petang2 ngangkang depan tv tengok maulidur rasul ke drama melayu ke,  sementara abah & arwah mak sibuk kat dapur memasak utk berbuka… tapi sekarang tak lagiii !!

Balik keje mencilok-cilok redah jam nak cepat sampai rumah.. Sampai jer rumah pulak terus shoot ke dapur, pastu macam halilintar aku kene masak.. Walaupun aku masak 2 lauk jer kadang-kadang tu, tapi peluh dia macam jogging 2km.. Tapi buat masa ni baru sehari jer laa aku macam tu, sebab hari2 lain aku berbuka kat Sg Buloh.. ( ahaha bajet macam hari2 je kan masak ! )

Memandangkan abah keseorangan kat Sg Buloh so aku sangat rajin balik berbuka kat sana jer.. Teman kan abah dan dalam masa yang sama memudahkan hidup aku jugak ! sebab kalau kat Sg Buloh , tugas memasak memang abah yang handle.. Abah memang tak suka kalau aku sibuk2 kat dapur nak tolong dia.. Dari aku kecik sampai laa aku dah kawen.. Tapi kadang-kadang aku menempel jugak laa tolong-tolong potong bawang ker, basuh kuali ker.. hehehe Best tak bapak aku?? Bapak korang macam tu takk??  Tetibe rasa bangga ada bapak macam tu.. =D

 Kalau cite bab sahur pulak , 2 hari puasa jer aku masak nasi & lauk beria-ia.. Masuk hari ke-3 shah bagi notis 24jam tak perlu masak !! hahaha bukan apa sebab time berbuka dia makan tak hengaat kan, so sahur dia just minum milo and kuih muih jerk..  Senang hidup aku !! Kalau sahur makan nasi , berbuka pon makan nasi,  aku rasa sebulan ni cukup koott untuk mem’boroikan perut dia dan perut aku jugaak !! Yang penting bersahur,  walaupun hanya minum air kosong dan sebiji kurma.

Last but not least pengalaman aku berpuasa sebagai isteri ialah sembanhyang terakwih bersama suami.. Rasa sweet sangat bila sama-sama bersiap nak gi masjid terakwih sama-sama.. Terasa lain sangat bulan puasa tahun ni, bila banyak perkara kami lakukan bersama.. kalau dulu takat berbuka je laa sama-sama itupun bukan hari-hari… Alhamdulillah aku syukur sangat, walaupun Allah ambil mak dari hidup ku tapi dia hadirkan aku seorang suami yang penyayang dan bertanggungjawab..  Thank you Allah =)) 


Thank you for reading this entry ! =)  

1 comment: