Wednesday, 12 June 2013

Asam Pedas Version Aku !

Assalammualaikum ! 

Hari ni nak share entry mari berkongsi resepi !! hahha tak sesuaii sangat kaan... Masak pon sedap kat tekak sendiri nak share... #puii  hehe

Actually ari ahad lepas aku tengok Jalan-Jalan Cari Makan,  si Qie tu makan asam pedas kat Melaka terliur pulaak aku..  Sampai dua tiga hari terbayang-bayang asam pedas Melaka tu.. So semalam teruslaa cari ikan , nak buat asam pedas jugaak ! hahaha Padahal boleh jer makan kat kedai.. Tapi bila sedar dah lama giler tak masak asam pedas, rasanya sepanjang kawen ni memang tak pernah masak lagi.. Jadi moh ler mengasah bakat yang lama terpendam tu.. 

Ni pun tak tahu laa apa rasanya.. Kalau tanya Shah , sedaapp sesajer laa janji pedas masakan aku memang dia boleh tambah 2,3x nasi.. Untung tau dapat suami tak cerewet nihh ! Senang nak bela.. Laki korang ada macam tu ?? hohoho 


Semalam we alls puasa , aku yerlaa puasa ganti .. Shah pun ikut puasa sekali antara motif lain dia tengah nak diet ler tuuu.. So nak di jadikan cerita kitaorang makan memang tak hengat dunia dah ! nak pulak ada sambal belacan , ulam dan ikan terubuk masin ! Memang menjilat jari okehh... nomnomnonm

Disebabkan aku puasa so, keje pun malas-malas jer laa semalam.. hehe pukul 4 aku dah chiow cari bahan-bahan nak masak asam pedas.. Nak ke Giant macam malas sebab kadang-kadang ikan kat situ tak fresh so aku ke pasar SEGI kat Kampung Subang.. Lagipun pasar Segi ni barang-barang dia murah , so agak berbaloi nak shopping barang dapur.. 

Aku beli ikan Jenahak sebab kat JJCM tu mention ikan jenahak so nak jugak ikan yang sama.. hehhe  Now tengah mood rajin nak memasak, jadi baek layan mood ni .. hehe Tapi aku takleh nak masak selalu , nanti bertambah demokkk laki aku tu.. 

Tapi ayat yang tak boleh blah keluar dari mulut Shah , bila tengok jer aku hidang asam pedas semalam ... " Fuyooo dah 2 tahun kawen baru nampak u masak lauk berbeza sikit dari selalu " hahaha aku confius kejap tu puji ke perli... #choi sangat laki aku ni tau.. ! 

Yerla aku selalu masak sambal jerk.. Udang masak sambal , ayam masak sambal , ikan masak sambal , ikan bilis sambal, hahah semuanya sambal... Dah kate suker sangat makan sambal , itu jerlaa aku masak..!! hahaha sebenarnya dah lama Shah request aku masak kari , tapi aku jer yang malas nak layan.. Sebab aku memang kureng sikit masak or makan kari.. BIla nak masak asik terbantut.. Tunggu laa agak-agak dah confident baru aku masak, kalau tak sedap kang tak pasal jer ke tong sampah kari aku tu nanti.. hehe 

Okeylaa sape yang tak pandai masak asam pedas boleh la try resepi aku ni.. haha ke korang semua dah teror masak asam pedas??? Yerlaa aku jer yang baru hegeh2 nak belajar masak kan.. Orang lain celah gigi je masak asam pedas ni.. hehe  =D


Resepi Asam Pedas - 2orang makan

2 ketul ikan jenahak  (atau apa2 ikan, ikut selera)
2 ulas bawang merah-ditumbuk
2 ulas bawang putih-ditumbuk
2 biji tomato
1 btg serai dititik / halia ( ni nak kasi bau sedap jer)
3 btg daun kesum
1 bunga kantan/ bendi -dibelah dua ( aku pakai bendi jerk sebab kantan payah nak jumpa)
1 mangkuk kecil air asam jawa
3-4 sudu besar cili kering yg dimesin
1 1/2 mangkuk kecil air biasa
garam dan gula (ikut rasa)
minyak masak
sedikit belacan




Aku suka goreng ikan dulu baru masuk dalam kuah , sebab bila dah goreng tu takde laa lembik or hancur bila kacau tu nanti.. hehe akak ni kan ganas...! 


Tomato 2 bijik nak kasi tambah masam lagi


Cara-Cara

Panaskan minyak, masukkan serai, cili kering, bawang merah, bawang putih, kunyit dan belacan. Tumis hingga naik bau.

Bila sudah naik bau, masukkan air asam jawa, kacau dan biar mendidih.

Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan, kacau dan masukkan air. Biar mendidih.

Masukkan ikan , garam dan gula. Biar hingga masak ikan dan boleh lah dihidangkan.


6 comments:

  1. :: sama macam aku babe..mesti nak goreng ikan tu dulu..bagi ranggup..hihih.. ::

    ReplyDelete
  2. syanaim : yeaah ! hi 5 babe.. heheh arwah mak aku ajar macam tu..

    ReplyDelete
  3. dah i pulak nak masakkkkkk, tapi tak fevret pun asam pedas ni.. ali lagiii la tak makan. lol. pandai u bt manjer..

    ReplyDelete
  4. JuLie : hahaha boleh laa manjer , asal ada rasa jer i masak.. i pon sebab teringin kalau tak ntah tahun bila nak masak asam pedas ni..

    ReplyDelete
  5. Terliuq la pulak..nanti nk try asam pedas ko..

    ReplyDelete
  6. kathy jem : hahaha ko pon teror masak manjer... takyah nak try sgt laa resepi aku tu.. heheh

    ReplyDelete