Monday, 17 June 2013

Aku Seorang Photographer !

Aghh rindunya zaman ketika aku bergelar seorang jurugambar... Skema pulak bila guna perkataan jurugambar ! Rasa macam tak hebat jer kerjaya tuu.. hahaha okey jadi aku guna perkataan photographer , baru rasa diri ni hebat ! #bluewk =D


Acttualy masa apply Uitm aku tak pernah berangan nak jadi photographer , langsung tak pernah ! Masa apply aku sangat feeling nak jadi fashion designer.. eceeehhh berangan nak ada butik sendiri , pastu pakai cantek - cantek sambil buat sketch orang lidi... hohoho walaupon hakikatnya nak jahit butang tercabut pon aku terkial-kial.. 

Tapi lepas jer interview kat uitm Shah Alam , aku dapat offer untuk study course Photography & Creative Image .. At 1st rasa macam frust gilerr sebab lain mintak lain pulak aku dapat...  Tapi disebabkan masa tu aku dah tak sanggup nak hadap buku-buku bisnes & akaun , (sebab masa apply uitm aku tengah study course Business Admin ) lagipun aku cukup tak suka subjek akaun , memanjang akaun aku tu tak balance... so aku pon terima je laa offer course Photography tu.. 

Tapi  dalam kepala pikir jugak nanti dah abis study nak keje apa , takkan nak keje kedai gambar... hohoh betapa singkatnya pemikiran aku masa tu.. Tapi seriously memang ramai budak dalam kelas aku yang pikir akan keje kedai gambar lepas grad.. hahaha Tapi aku rasa takde kawan2 aku yang keje kedai gambar.. 

3 tahun study course photography memang mencabar bagi aku.. Sebab course ni banyak giler pakai duit.. !!  Every week nak kene spend duit untuk cuci gambar , pergi outing untuk cari gambar yang menarik , kalau dah outing tu kene laa ada transport so aku n member akan tong-tong pulak nak sewa keta.. Kalau lecturer approve gambar assingment , selamat laa duit skit..  Paling tidak kene standby RM250 every week untuk 1 assgment..  Itu minimun okehh...  =(

Masa tu duit PTPTN abis macam tu jerk, siap tak cukup adalah.. kene tambah duit mak bapak pulak... Haishh #sedih  Tapi syukur sangat , berhempas pulas belajar , lepas jer abis exam, tak sempat nganggur terus dapat keje jadi photographer !! walaupun at the same time dapat jugak offer further degree , tapi masa tu aku dah seronok keje.. Yerla otak tengah fresh rasa nak keje jela , pegang duit sendiri.. Antara alasan lain aku dah tak sanggup nak perabis duit mak bapak aku , dan menambah utang PTPTN lagi.. 

 Member2 aku yang lain ramai yang sambung degree , masa tu rasa macam sedih laa jugak sebab impian nak ada degree terkubur begitu jerkk.. sob..sob..sob.. =((  Tapi kejap jer frust , sebab kerjaya seorang photographer memang sangat cool & awesome.. so takde rasa menyesal hehe 

Hari -hari kejer aku kat luar , pergi sana sini sinun, tangkap gambar , jumpa macam - macam orang.. Masa tu aku keje dengan majalah hiburan so hari2 memang jumpa artis , pergi konsert , showcase , tengok wayang & bla..blaa... Memang seronok lah ! 

Lepas setahun lebih baru aku lompat keje kat Karangkraf pulak.. hehe masa jadi photographer kat Karangkraf lagi double best ! Yerla company besar , so photographer pun ramai , ada studio , camera pon dasat-dasat.. Masa tu aku macam agak ketinggalan , baru hegeh2 nak belajar pasal camera , lighting , studio equipment , angel , camera trick & bla..bla..bla.. hohoho 


Posing after shoot model fesyen for majalah REMAJA tahun 2010.. budak ni dah jadi pelakon Tanah Kubur sekarang.. 

Kat Karangkraf aku merasa shoot untuk macam-macam majalah , kadang2 shoot makanan, model , artis , menteri , doktor , surirumah , ibu tunggal dan banyaaakkk lagi lah ! semua tu pengalaman yang tak ternilai.. hohoho sentimental laa pulak ! =D

 Time aku join Karangkraf photographer perempuan tak ramai , dalam 6 / 7 orang tak silap aku  yang lain semua lelaki.. Yang bestnya team photo kat Karangkraf masa tu , we all very very close & happening... Sekarang ni ramai yang dah berenti & kerja sendiri, termasuklah aku walaupon tersasar bidang .. hehe Yerlaa kerjaya photographer ni kalau pandai , memang boleh buat duit okeeh ! Janji rajin , creative & banyak contact.. Kalau ada 3 tu memang tak cukup tangan nak handle job.. 

Tapi untuk aku , photography macam dah asing , nak jadikan sebagai hobi pun dah takde masa.. Padahal dulu camera dengan aku ibarat aku dengan handfone.. kemana - mana kalau boleh nak bawak.. ecehh ! boleh tak guna perumpaan macam tu ... ? hehe Sesekali nak jugak ikut kawan-kawan pergi m'enembak' .. tapi belum ada kesempatan.. Insyallah akan ku cari masa untuk pergi 'menembak' , dapat jadi tukang pegang lighting pon jadilaa ! heheh Tunggu yer kawan2 nanti aku roger korang.. 


Picture ni masa trip photo dept ke Songkla , Thailand 



Photo Dept Karangkraf 2010 =))

huhuhu  okeylaa aku nak belek album lama jap , nak lepaskan rindu... hohoho over nau... =P

No comments:

Post a Comment